להלן תקציר התפיסה החינוכית בתכנית הלמידה המשמעותית
המדיניות של משרד החינוך מגדירה כוכב צפון רעיוני, פדגוגי ומבני בתהליכי החינוך, ההוראה, הלמידה וההערכה, בתכניות
הלימודים ובסביבת הלמידה ועם זאת המדיניות מכירה בחשיבות ההיערכות של כל אחד ממוסדות החינוך
בהתאם לתמונת המצב הייחודית לו.
המדיניות מעודדת תהליכי הוראה-למידה המכוונים להעמקה, תהליכים המערבים את הלומד והמלמד, מגבירים
עניין והנעה, מעוררים את הרצון ללמידה ומביאים, לאורך זמן, להישגים גבוהים לפרט ולחברה. עם זאת המדיניות
מזמינה את כל אחד ממוסדות החינוך לייצר את השביל הייחודי לו ולהתקדם בו תוך התייחסות לנקודות החוזק
ולאתגרים של הלומדים והמלמדים במוסדו, בהקשרים רחבים, המותאמים לאתגרי המאה ה- 21.
הנחות היסוד בדבר מהות הדעת שבבסיס הלמידה המשמעותית
- אנשים הם סקרנים מטבעם: הלמידה והחיפוש אחר משמעות מהווים צורך אנושי בתפקודם.
- הלמידה היא תהליך אישי המתרחש תוך כדי התנסות ומעורבות במסגרת פעילות גומלין חברתית.
- אנשים לומדים באופנים שונים וזקוקים למרחב של בחירה ולתחושה של חירות ושליטה ואקלים חיובי תומך.
- אנשים מיטיבים ללמוד כאשר הם מקבלים על עצמם מטרות מאתגרות ועם זאת בנות-השגה.
- השילוב בין הבניית ידע לבין בירור ערכים, תפיסות, עמדות ורגשות מעודד למידה משמעותית רחבה.
- לצוות החינוכי, לסביבת הלמידה, לאתגרים ולשגרות תפקיד חשוב בקידום תנאים מחוללי למידה משמעותית.
תמורות בחברה והשפעתן על מערכת חינוך
מערכת החינוך פועלת במציאות דינאמית המשתנה בקצב מהיר. המציאות מאופיינת בהצפה של מידע, בשינויים
במבנה ההיררכי של מקורות הידע ובנגישות למידע, בהתפתחויות טכנולוגיות וביניהן הטכנולוגיה הדיגיטלית.
המציאות כוללת גם שינויים חברתיים-תרבותיים הבאים לידי ביטוי בין השאר בעולם התעסוקה המשתנה,
בהתפתחות מבנים חדשים של משפחות, בהגירה ממגוון מדינות ותרבויות, בערעורן של תפיסות עולם מסורתיות,
בשינויים ברצון להיות מעורבים ולהשפיע כפרטים, כקהילות וכמגזרים חברתיים ועסקיים ועוד.
כל אלה מובילים
את מערכות החינוך להתאים את עצמן למציאות המשתנה.
בפרקים הבאים תוצג המדיניות לצד אבני דרך למימושה על פני כל הרצף החינוכי.