מאפייני דמות הלומד
מערכת החינוך שואפת לפתח דמות של לומד בעל:
תפקודי הלומד
כדי לטפח את דמות הלומד יש לזמן למידה המקדמת מגוון תפקודים. התפקודים המוצגים להלן, הינם מיצוי חלקי של מאגר התפקודים הנדרשים לצמיחתו של הפרט. עם זאת הם מציגים את ההיבטים המרכזיים תוך התחשבות בתנאים התפתחותיים ובתנאי התוכן, הלמידה וההתנסות אליהם נחשפים הלומדים על פני הרצף החינוכי במסגרות השונות. הלוחות הבאים מציגים מתווה מנחה למגוון כשרים, נטיות ואסטרטגיות שעל הצוות החינוכי לטפח בתהליכי ההוראה-למידה על פני רצף המתפתח מהקונקרטי למופשט, מהקרוב לרחוק, מטיפול במידע מצומצם וממוקד לידע מקיף ומעמיק ועוד. חשוב שצוותי החינוך ימפו את תפקודי הלומדים לצורך קידומם במסגרת תהליכי למידה, הוראה והערכה בכיתה, בקבוצות הלמידה, בבית הספר ובקהילה.
מערכת החינוך שואפת לפתח דמות של לומד בעל:
- סקרנות אינטלקטואלית, רצון להכיר, לדעת, להבין, להצטיין, להשתלב בעולם ולהשפיע.
- מודעות לתהליכי הלמידה שלו, לתרבותו ולאורחות חייו; בעל מסוגלות להגדיר יעדים ולפעול למימושם.
- כישורים, מיומנויות ואסטרטגיות לאיתור מידע ועיבודו, לשאול שאלות, לעשות אינטגרציה של מקורות מידע, לטעון טיעונים, להעריך מידע באופן ביקורתי ולנהל את הלמידה במרחב התקשורתי של המאה ה-21.
- תחושת מסוגלות ורצון למימוש יכולותיו ולביטוי עצמי באופן יצירתי.
- מעורבות ונכונות לקבל על עצמו תפקידים ולמלאם באחריות, בהתמדה ובמסירות.
- יכולת לקשור קשרים חברתיים, לנהל שיח מכבד ולעבוד בצוות תוך אינטראקציות עם סביבתו.
תפקודי הלומד
כדי לטפח את דמות הלומד יש לזמן למידה המקדמת מגוון תפקודים. התפקודים המוצגים להלן, הינם מיצוי חלקי של מאגר התפקודים הנדרשים לצמיחתו של הפרט. עם זאת הם מציגים את ההיבטים המרכזיים תוך התחשבות בתנאים התפתחותיים ובתנאי התוכן, הלמידה וההתנסות אליהם נחשפים הלומדים על פני הרצף החינוכי במסגרות השונות. הלוחות הבאים מציגים מתווה מנחה למגוון כשרים, נטיות ואסטרטגיות שעל הצוות החינוכי לטפח בתהליכי ההוראה-למידה על פני רצף המתפתח מהקונקרטי למופשט, מהקרוב לרחוק, מטיפול במידע מצומצם וממוקד לידע מקיף ומעמיק ועוד. חשוב שצוותי החינוך ימפו את תפקודי הלומדים לצורך קידומם במסגרת תהליכי למידה, הוראה והערכה בכיתה, בקבוצות הלמידה, בבית הספר ובקהילה.